Steve Sem-Sandbergin August-palkittu holokaustikuvaus
New York Times ja Parnasso ylistävät Łódźin kurjia.
”Łódźin kurjat luo hyytävän ja valaisevan katseen historian ajanjaksoon, jota on analysoitu ja rekonstruoitu aiemmin mutta vain harvoin näin kolmiulotteisesti. Sem-Sandberg käyttää arkistomateriaalia enimmäkseen taitavasti ja antaa fiktiiviselle rekonstruktiolle arvokkuutta, eräänlaisen oikeutuksen, jota sillä ei kenties itsessään olisi. Samalla sepitteellinen aines vaatii lukijalta kaikki empatian ja samastumisen voimat, jotta hän voi kuvitella itsensä gheton asukkaiden tuomitun kohtalon kouriin. Nyt jo kolmannen sukupolven holokaustin jälkeisessä kirjallisuudessa vaatiikin tietynasteista rohkeutta tarjota näin laajaa ja runsasrakenteista kuvaa, ikään kuin koko hanke holokaustin kuvittamiseksi olisi alkamassa uudelleen alusta. Varmasti jotkut pitävät koko yritystä tarpeettomana tai paheksuttavana. Uskon kuitenkin, että useammat ovat kirjan luettuaan kuin minä, samalla kertaa sekä lumoutuneita että kauhistuneita, ja heidät on täysin vallannut tarina, joka tuntuu lukuisten kerrontakertojen jälkeenkin edelleen mahdottomalta.” – New York Times
”Teos kuvaa vuosina 1940-44 Puolassa Łódźissa sijainneen geton elämää. Miten sinne tultiin, miten elettiin ja tehtiin työtä, miten sieltä lähdettiin. Saksalaisten komennon alla juutalaisilla oli oma ja omalaatuinen, puolinainen itsehallinto. Alati kasvavaa yhteisöä johti Puhemies.” – Parnasso, Matti Saurama 6.9.2011
JAA TÄMÄ