Haluatko kirjailijaksi?
1. Lue
2. Kirjoita
3. Elä
Kirjoittaminen on arvo sinänsä – keino purkaa tuntemuksia ja ajatuksia, tapa jäsentää menneisyyttä, nykyhetkeä ja tulevaisuutta, mahdollisuus luoda uusia maailmoja, todellisuuksia ja kieliä. Monet ihmiset kirjoittavat koko elämänsä, vaikkeivät julkaisisi yhtä ainutta tekstiä. Hyvä että kirjoittavat. Tekstillä on muitakin arvoja kuin luetuksi tulemisen arvo – sillä on ensisijaisesti merkitystä kirjoittajalle itselleen. Ja sitä merkitystä ei voi kukaan eikä mikään riistää.
Milloin tekstillä sitten voi olla merkitystä muillekin? Yksi tapa saada käsitystä asiasta on kohta 1.
1. Lue
Julkaisemisen arvoinen teksti on paitsi muodollisesti myös sisällöllisesti pätevä, ehyt ja täyteläinen kokonaisuus. Jotta tietäisi, milloin liikutaan sellaisella tasolla, täytyy tuntea kirjallisuuden kenttää. Muuten voi käydä niin, että kuvittelee luoneensa jotain ainutlaatuista – vain joutuakseen pettymään, koska onkin tietämättään tullut toistaneeksi moneen kertaan käytettyä ja laulaneensa jonkun toisen äänellä.
Suomalaiset kirjoittavat paljon. Mutta lukevatko he – edes omia tekstejään? Jos haluaa kehittyä kirjoittajana, oman kynänjälkensä lukeminen on ensiarvoisen tärkeää. Vasta kun tekstin näkee paperilla, siihen saa tarvittavan etäisyyden. Silloin vasta voi huomata, mitä tarpeellista kenties on jäänyt kirjoittamatta auki (koska se on itselle selvää), mitä taas on ehkä tullut selitettyä liikaakin (koska on halunnut kirjata omat oivalluksensa tai reaktionsa esille ja estänyt näin lukijalta oivaltamisen ja reagoimisen ilon) ja mikä kuulostaa muuten vain nololta, kömpelöltä tai vaikeaselkoiselta.
Sen, kuinka paljon ihminen on lukenut, näkee tekstistä. Lukeneisuus voi näkyä apinointinakin, mikä ei sekään ole tarkoitus. Kypsä kirjoittaja tuntee kirjallisuuden traditiota ja konventioita, mutta on löytänyt kaiken hälyn keskeltä oman äänensä. Jotta niin kävisi, siirry kohtaan 2.
2. Kirjoita
Kirjoita paljon. Kirjoita huonosti. Kirjoita ilman itsekritiikkiä ja harkintaa, anna palaa, anna alitajunnan vallata alaa. Sitten, kun haluat keskittyä jonkin tietyn tekstin kehittelyyn, aseta silmillesi kriitikon lasit, lue teksti läpi ja kirjoita se uudestaan – tai älä kirjoita, jos satuit pullauttamaan ulos täydellisen paketin heti kerralla. Mitä laajemmasta kokonaisuudesta on kyse, sitä enemmän uudelleenkirjoittamista yleensä tarvitaan. Romaanin rakentamisen taito on harvalla hallussa vaistonvaraisesti, ja kirjoittaminen on yleensä pitkä ja vaiheittainen prosessi.
Luetuta omaa tekstiäsi myös muilla ja pyydä heiltä kommentteja. Suomessa on tarjolla sekä arvostelupalvelua että korkeatasoista kirjoittajakoulutusta, joka on kaikkien ulottuvilla – miksi ihmeessä et siis käyttäisi apua hyväksesi? Tosiasia on se, että kustantamoilla ei ole resursseja antaa yksityiskohtaista palautetta muista kuin niistä käsikirjoituksista, jotka ne katsovat omaan julkaisuohjelmaansa potentiaalisiksi. Kustantamojen varaan ei siis voi kirjoittajana kehittymistään laskea.
Kun vastaanotat kritiikkiä, muista suhteellisuudentaju ja itsesi kuunteleminen – älä juokse jokaisen näkemyksen perässä, vaan valitse ne mitkä sopivat sinun tavoitteeseesi ja hylkää ne mitkä eivät sovi. Yksi kirjailijan tunnusmerkki nimittäin on se, että hän tietää mihin pyrkii. Sitä tietoa ei voi kukaan muu hänelle antaa. Tekstin hienosäädössä auttaa kustannustoimittaja, mutta kirjailijan on oltava valmis myös puolustamaan omaa näkemystään, jos tuntuu että sitä väärin perustein poljetaan. Älä siis ole välinpitämätön oman tekstisi suhteen. Mitä suppeampi teksti, sitä enemmän jokainen sana ja merkki painaa.
Sen, kuinka paljon ihminen on kirjoittanut, näkee tekstistä. Mutta lukeminen ja kirjoittaminenkaan ei vielä riitä – emmehän halua lukea paperinmakuista tekstiä, jossa on kyllä sanat paikoillaan mutta sisältö huutaa tyhjyyttään. Siirry siis kohtaan 3.
3. Elä
Tutki itseäsi, muita ihmisiä, elämää, luontoa, tiedettä, taidetta… mitä tahansa inhimillistä ja epäinhimillistä! Ajattele. Tunne. Kysy. Ihmettele. Vertaile ja päättele. Muodosta käsityksiä ja mielipiteitä. Totea että olit väärässä. Kyseenalaista kaikki. Väitä ja väittele. Tahdo.
Pelkkä sanomisen tapa ei tee kiinnostavaa kirjailijaa – täytyy myös olla sanottavaa. Ja jotta olisi sanottavaa, täytyy olla kokemuksia koettuina, ajatuksia ajateltuina, tunteita tunnettuina ja näkemyksiä muodostettuina. Ja kirjoja luettuina.
Ihminen ei pysty kirjoittamaan itsensä ohi – henkisesti kypsempää, syvempää ja moniulotteisempaa tekstiä kuin hän itse on. Sen, kuinka paljon ihminen on elänyt, näkee tekstistä.
∼
Tuntuuko sinusta, että olet kypsä tarjoamaan käsikirjoitustasi kustantajalle? Jos, saat bonustehtävän:
4. Valitse kustantaja(t)
Tutki kustantamojen julkaisuohjelmia ja valitse kustantamo(t), jo(t)ka on/ovat eniten samoilla linjoilla kanssasi. Likelle esimerkiksi on turha tarjota romanttista viihdettä, aforismeja tai lasten- ja nuortenkirjoja, koska emme niitä julkaise. Se että jokin kustantamo ei julkaise tietynlaista kirjallisuutta, ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö jokin toinen voisi julkaista – tutki siis vaihtoehtoja. Jos toteat että Like voisi olla sinun juttusi ja sinä Liken, katso Ohjeita käsikirjoituksen lähettäjälle.