Tekijät: Alissa Quart
Alkuteos: Branded the Buying And Selling of Teenagers
ISBN kirja: 952-471-121-4
Sivumäärä: 265
Suomentaja: Taina Juvala
Sarja: Kääntöpiiri
Katso kaikki kirjat kategoriasta: Yleiset tietokirjat
Avainsanat: Alissa Quart, Kääntöpiiri, Like, Taina Juvala, Yleiset tietokirjat
Alissa Quart
Brändätyt — ostetaan ja myydään nuoria
Alissa Quart (s.
-69) selvittää nuorisomarkkinointia tutkivan journalistin tavoin. Hän on kerännyt runsaasti sekä numeraalista faktaa että inhimillistä kertomustietoa, ja paketoinut sen nokkelaksi, haastavaksi ja hauskaksi luettavaksi. Näkökulmaltaan hän on Naomi Kleinin hengenheimolainen, avoimen kaupallisuuskriittinen analyysissaan. Quart selvittää amerikkalaisten nuorten läpikotaista kaupallistumista ja brändäytymistä (eli merkkituotteistamista). Hän kertoo yltäkylläisyydessä kasvaneesta Y-sukupolvesta (1979-1995), joka on tottunut kulutuskeskeiseen ja bränditietoiseen elämäntapaan jo päiväkodissa. Hän kuvaa myös brändäämisen "vastarintaliikettä" - nuoria, jotka vastustavat ylikaupallisuutta ja brändien valtaa boikotoimalla merkkejä, ostamalla kirpputoreilta ja jopa järjestäytymällä kuluttajaliikkeeksi suuria merkkituotefirmoja vastaan. Brändääminen voi olla todellisuutta seuraavan suomalaisen nuorisosukupolven kohdalla. Ovathan nyt 2-10-vuotiaat lapset jo kasvaneet McDonaldŽs -maailmaan, jossa jokaisen aterian mukana tulee ilmainen lelu, joka sattuu olemaan pienoishahmo juuri markkinoille tulevasta Disney-elokuvasta Quartin opinahjoja ovat olleet Brown University ja the Columbia School of Journalism. Hän on kirjoittanut artikkeleita mm. The New York Times -lehteen ja viikottaisia kolumneja The Independent -lehteen. Tätä nykyä hän asuu New Yorkissa. Kirjassa on markkinointitutkija Vaula Norrenan alkusanat. Alkuteos ilmestyi Yhdysvalloissa vuoden 2003 helmikuussa. "Quart tarjoaa hätkähdyttäviä esimerkkejä siitä, miten ahneet bisnessiat käyttävät hyväkseen nuorten haurasta itsetuntoa ja vanhempien syyllisyydentunnetta. " - Anssi Miettinen, Helsingin Sanomat "Ehdottoman tärkeä puheenvuoro. Eikä parkkiintuneinkaan lukija voi täysin sivuuttaa kirjoittajan vakuuttavaa argumentaatiota markkinoinnin ylivallasta." - Reetta Nousiainen, Kaleva "Alissa Quart piirtää Brändätyt-kirjassaan kuvan, joka voi olla myös Suomen tulevaisuus." - Kanerva Eskola, Aamulehti "Hiuksia nostattavaa luettavaa." - Heljä Salonen, Iltalehti "Kovin sanoin nuorisomarkkinoinnin kuristusotetta kritisoi yhdysvaltalainen toimittaja-kirjailija Alissa Quart hiljan ilmestyneessä menestyskirjassaan Branded. Quart on markkinatalouskriitikkona No Logon tekijän, Naomi Kleinin sukulaissielu, kiihkoton, analyyttinen ja vakuuttava." - Seppo Määttänen, Markkinointi & Mainonta "Brändäyksen idea on myydä imagoa siinä missä tuotettakin. Valitettavampaa on, että lapset eivät ole oppineet erottamaan tuotetta sen mainoksesta. Quart valottaa häikäilemätöntä markkinointitaktiikkaa, jolla teini-ikäisten itseinho ja kypsymättömyys valjastetaan ostovoimaksi." - Lotta Tuohino, Journalisti
-69) selvittää nuorisomarkkinointia tutkivan journalistin tavoin. Hän on kerännyt runsaasti sekä numeraalista faktaa että inhimillistä kertomustietoa, ja paketoinut sen nokkelaksi, haastavaksi ja hauskaksi luettavaksi. Näkökulmaltaan hän on Naomi Kleinin hengenheimolainen, avoimen kaupallisuuskriittinen analyysissaan. Quart selvittää amerikkalaisten nuorten läpikotaista kaupallistumista ja brändäytymistä (eli merkkituotteistamista). Hän kertoo yltäkylläisyydessä kasvaneesta Y-sukupolvesta (1979-1995), joka on tottunut kulutuskeskeiseen ja bränditietoiseen elämäntapaan jo päiväkodissa. Hän kuvaa myös brändäämisen "vastarintaliikettä" - nuoria, jotka vastustavat ylikaupallisuutta ja brändien valtaa boikotoimalla merkkejä, ostamalla kirpputoreilta ja jopa järjestäytymällä kuluttajaliikkeeksi suuria merkkituotefirmoja vastaan. Brändääminen voi olla todellisuutta seuraavan suomalaisen nuorisosukupolven kohdalla. Ovathan nyt 2-10-vuotiaat lapset jo kasvaneet McDonaldŽs -maailmaan, jossa jokaisen aterian mukana tulee ilmainen lelu, joka sattuu olemaan pienoishahmo juuri markkinoille tulevasta Disney-elokuvasta Quartin opinahjoja ovat olleet Brown University ja the Columbia School of Journalism. Hän on kirjoittanut artikkeleita mm. The New York Times -lehteen ja viikottaisia kolumneja The Independent -lehteen. Tätä nykyä hän asuu New Yorkissa. Kirjassa on markkinointitutkija Vaula Norrenan alkusanat. Alkuteos ilmestyi Yhdysvalloissa vuoden 2003 helmikuussa. "Quart tarjoaa hätkähdyttäviä esimerkkejä siitä, miten ahneet bisnessiat käyttävät hyväkseen nuorten haurasta itsetuntoa ja vanhempien syyllisyydentunnetta. " - Anssi Miettinen, Helsingin Sanomat "Ehdottoman tärkeä puheenvuoro. Eikä parkkiintuneinkaan lukija voi täysin sivuuttaa kirjoittajan vakuuttavaa argumentaatiota markkinoinnin ylivallasta." - Reetta Nousiainen, Kaleva "Alissa Quart piirtää Brändätyt-kirjassaan kuvan, joka voi olla myös Suomen tulevaisuus." - Kanerva Eskola, Aamulehti "Hiuksia nostattavaa luettavaa." - Heljä Salonen, Iltalehti "Kovin sanoin nuorisomarkkinoinnin kuristusotetta kritisoi yhdysvaltalainen toimittaja-kirjailija Alissa Quart hiljan ilmestyneessä menestyskirjassaan Branded. Quart on markkinatalouskriitikkona No Logon tekijän, Naomi Kleinin sukulaissielu, kiihkoton, analyyttinen ja vakuuttava." - Seppo Määttänen, Markkinointi & Mainonta "Brändäyksen idea on myydä imagoa siinä missä tuotettakin. Valitettavampaa on, että lapset eivät ole oppineet erottamaan tuotetta sen mainoksesta. Quart valottaa häikäilemätöntä markkinointitaktiikkaa, jolla teini-ikäisten itseinho ja kypsymättömyys valjastetaan ostovoimaksi." - Lotta Tuohino, Journalisti