Tekijät: Raija-Sinikka Rantala
ISBN kirja: 978-952-01-0106-0
Sivumäärä: 320
Katso kaikki kirjat kategoriasta: Yleiset tietokirjat
Avainsanat: Like, Raija-Sinikka Rantala, Yleiset tietokirjat
Raija-Sinikka Rantala
Klovni : kun käänsin toisen posken
Analyyttinen kuvaus ohjaajan epäonnistumisesta ja Stanislavski-metodin nykypäivästä.
Raija-Sinikka Rantala kuvaa teoksessaan epäonnistumistaan ohjatessaan Leonid Andrejevin näytelmän Klovni - Se, joka saa korvapuusteja Moskovan Taiteellisen Teatterin suurelle näyttämölle. Rantalan saama tilaisuus oli ainutlaatuinen: hän oli toinen länsimainen ohjaaja tuossa taiteen pyhätön kaikkein pyhimmässä ja ensimmäinen nainen ohjaamassa sen suurelle näyttämölle. Ohjausprosessissa hän pääsi näkemään ja erittelemään aitiopaikalta Stanislavski-metodin nykypäivää sen syntyteatterissa. Rantala tutkii Klovnin työprosessia etsiytyen niihin hetkiin ohjaajantyössä, joina tapahtuu kohtalokkaita ratkaisuja, syntyy oivalluksia tai nousee ylitsepääsemättömiä vaikeuksia. Työpäiväkirjan avulla hän hakee myös teoreettista taustaa Stanislavski-metodin soveltamisen käännekohtiin ja näyttelijäntyön ongelmakohtiin. Syksyllä 2002 Moskovan työprosessia varjosti maailman ensimmäinen teatteriin kohdistunut terroriteko, Nord-Ost-teatterikaappaus. Yhteiskunnallista mullistusvaihetta elettiin Venäjällä väkevästi, ja uudistusten mylläkässä seisovat aseettomina niin taiteilijat kuin muut teatterintekijät. Konstantin Sergevitsh Stanislavski (1863-1938) on säilyttänyt asemansa länsimaisen teatterin peruspilarien joukossa. Hänen käytännön teatterityön ohessa kehittämälleen järjestelmälle on rakentunut koko psykologisen teatterin traditio. Stanislavski on myös suomalaisen teatterikulttuurin keskeinen vaikuttaja ja teatteritaiteemme perussisältöä, jonka soveltaminen ei ole yksiselitteistä. Kuten Klovninkin perusteella kävi kiistatta ilmi, Stanislavskilla on tuhannet kasvot. Raija-Sinikka Rantala on helsinkiläinen ohjaaja ja kirjailija. Hän on ollut vuosia mukana useissa kansainvälisissä teatterijärjestöissä (mm. johtotehtävissä Kansainvälisessä Teatteri-Instituutissa ITI:ssa) sekä työskennellyt teatterintekijänä ja kouluttajana ympäri maailmaa. Hän on toiminut muun muassa Helsingin ja Lahden kaupunginteattereissa teatterinjohtajana sekä Teatterikorkeakoulussa johtotehtävissä. Rantala on kirjoittanut loppuunmyydyn, Stanislavskin metodia esittelevän kirjan Näyttelijä - auteur (1999). Vuosien varrella hän on tutkinut Stanislavskia opinnäytteissään ja luennoitsijana kansainvälisissä seminaareissa muun muassa Neuvostoliitossa, Yhdysvalloissa ja Ranskassa sekä käytännön työssään ohjaajana ja opettajana. "Klovni on elävää teatterikirjallisuutta, kaihtelemattoman suoraa ja avomielistä. Nauru ja kauhu yhdistyvät viisaasti Rantalan kertomuksessa." - Ismo Loivamaa, Ilkka
Raija-Sinikka Rantala kuvaa teoksessaan epäonnistumistaan ohjatessaan Leonid Andrejevin näytelmän Klovni - Se, joka saa korvapuusteja Moskovan Taiteellisen Teatterin suurelle näyttämölle. Rantalan saama tilaisuus oli ainutlaatuinen: hän oli toinen länsimainen ohjaaja tuossa taiteen pyhätön kaikkein pyhimmässä ja ensimmäinen nainen ohjaamassa sen suurelle näyttämölle. Ohjausprosessissa hän pääsi näkemään ja erittelemään aitiopaikalta Stanislavski-metodin nykypäivää sen syntyteatterissa. Rantala tutkii Klovnin työprosessia etsiytyen niihin hetkiin ohjaajantyössä, joina tapahtuu kohtalokkaita ratkaisuja, syntyy oivalluksia tai nousee ylitsepääsemättömiä vaikeuksia. Työpäiväkirjan avulla hän hakee myös teoreettista taustaa Stanislavski-metodin soveltamisen käännekohtiin ja näyttelijäntyön ongelmakohtiin. Syksyllä 2002 Moskovan työprosessia varjosti maailman ensimmäinen teatteriin kohdistunut terroriteko, Nord-Ost-teatterikaappaus. Yhteiskunnallista mullistusvaihetta elettiin Venäjällä väkevästi, ja uudistusten mylläkässä seisovat aseettomina niin taiteilijat kuin muut teatterintekijät. Konstantin Sergevitsh Stanislavski (1863-1938) on säilyttänyt asemansa länsimaisen teatterin peruspilarien joukossa. Hänen käytännön teatterityön ohessa kehittämälleen järjestelmälle on rakentunut koko psykologisen teatterin traditio. Stanislavski on myös suomalaisen teatterikulttuurin keskeinen vaikuttaja ja teatteritaiteemme perussisältöä, jonka soveltaminen ei ole yksiselitteistä. Kuten Klovninkin perusteella kävi kiistatta ilmi, Stanislavskilla on tuhannet kasvot. Raija-Sinikka Rantala on helsinkiläinen ohjaaja ja kirjailija. Hän on ollut vuosia mukana useissa kansainvälisissä teatterijärjestöissä (mm. johtotehtävissä Kansainvälisessä Teatteri-Instituutissa ITI:ssa) sekä työskennellyt teatterintekijänä ja kouluttajana ympäri maailmaa. Hän on toiminut muun muassa Helsingin ja Lahden kaupunginteattereissa teatterinjohtajana sekä Teatterikorkeakoulussa johtotehtävissä. Rantala on kirjoittanut loppuunmyydyn, Stanislavskin metodia esittelevän kirjan Näyttelijä - auteur (1999). Vuosien varrella hän on tutkinut Stanislavskia opinnäytteissään ja luennoitsijana kansainvälisissä seminaareissa muun muassa Neuvostoliitossa, Yhdysvalloissa ja Ranskassa sekä käytännön työssään ohjaajana ja opettajana. "Klovni on elävää teatterikirjallisuutta, kaihtelemattoman suoraa ja avomielistä. Nauru ja kauhu yhdistyvät viisaasti Rantalan kertomuksessa." - Ismo Loivamaa, Ilkka