Tekijät: Anssi Pajuoja, Sampo Castrén

ISBN kirja: 952-471-092-7

Sivumäärä: 95

Katso kaikki kirjat kategoriasta: Yleiset tietokirjat

Avainsanat: Anssi Pajuoja, Like, Sampo Castrén, Yleiset tietokirjat

Anssi Pajuoja, Sampo Castrén

Monoa moottoriteille!

Radikaali liikennepoliittinen pamfletti ja moottoritieprojektien yksityiskohtainen selonteko.

Suomen moottoritieprojektit ovat maamme pahin yksittäinen liikenteeseen liittyvä ympäristöongelma. Tiehankkeiden yhteys autoilun lisääntymiseen ja etenevään ekokatastrofiin on kiistaton. Moottoritieprojekteja ei voi tarkastella erillään myöskään muusta liikennepolitiikasta, ja mitään liikennepolitiikan kysymyksiä ei puolestaan voi tarkastella erillään muista yhteiskunnallisista asioista. Autoistava liikennepolitiikka on osa ihmiskunnan tietoisesti aiheuttamaa, etenevää ekokatastrofia, jonka muita osa-alueita ovat muun muassa jatkuva väestönkasvu, kasvava yhtiövalta sekä tehometsätalous. Suuret moottoritiehankkeet liittyvät kiinteästi myös globalisaatioon ja talouskasvuun, eikä olekaan sattumaa, että Suomen moottoritiehankkeet ovat osa EU:n TEN-hanketta. 1990-luvun ja 2000-luvun alun aikana Suomeen on rakennettu enemmän moottoriteitä kuin aikaisemmilla vuosikymmenillä yhteensä. Tahti on ollut 80-lukuun verrattuna noin kaksikymmenkertainen. Lisäksi on valmistunut ja valmistumassa huomattava määrä muita nelikaistaisia teitä. Noin 15 vuotta tekeillä ollut Helsingin-Tampereen-moottoritie on valmistunut, samoin Kehä 2 pääkaupunkiseudulla, Porvoo-Koskenkylä-moottoritie sekä Kemi-Tornio-moottoritie. E18-hankkeeseen liittyvä Suomen kaikkien aikojen tuhoisin ja suurin yksittäinen moottoritieprojekti Lohjanharjulta Muurlaan on aloitettu. Yksityisestä ihmisestä saattaa tuntua, että moottoriteiden rakentamista on mahdoton pysäyttää - onhan vastassa Tielaitoksen ja moottoriteitä rakentavien yhtiöiden sekä etujärjestöjen voimakas koneisto. Alistuminen onkin liian yleistä. Moottoriteitä on kuitenkin vastustettava alusta loppuun, koska Tielaitoksen on vaikeampi aloittaa uusia hankkeita, kun se tietää mitä vastustus tulee olemaan. Kukin voi valita keinonsa. Joku kirjoittaa lehtiin, joku järjestää mielenosoituksia, joku tekee jotain muuta. Tämän pamfletin lopussa on hieman ohjeita siihen, miten moottoriteitä voi vastustaa, sekä kokemuksia aikaisemmasta toiminnasta. Paljon kaunista luontoa ja kulttuurimaisemia on viime vuosikymmeninä hautautunut asfalttikenttien alle peruuttamattomasti. Paljon on kuitenkin vielä pelastettavissa. Liikenteen määrät Suomessa eivät edellytä moottoriteitä, ja yhteiskunnan onkin suunnattava voimavaransa ensisijaisesti olemassaolevan tieverkon kunnossapitoon sekä joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen kehittämiseen.