
Tekijät: Inger Frimansson
Alkuteos: Ett mycket bättre liv
Ilmestymiskuukausi: 01 / 2008
Sivumäärä: 368
ISBN: 978-952-471-906-1
Suomentaja: Anu Koivunen
Sidosasu: sidottu
Sarja: Rikos kannattaa
Katso kaikki kirjat kategoriasta: Jännitys
Inger Frimansson
Parempi elämä
Psykologisen trillerin kuningatar luo arkipäivästä painajaisen kiduttavan taitavasti.
Päiväkoti valmistautuu juhlaan ja lapset viedään lähimetsään poimimaan valkovuokkoja. On kaunis alkukesän päivä, idylli on täydellinen. Lastenhoitaja kääntää katseensa hetkeksi, ja yhtäkkiä nelivuotias Angelica on poissa, kadonnut jälkiä jättämättä. Etsinnät eivät tunnu tuottavan tulosta, sillä kaappaaja on päättänyt, että Angelica ansaitsee nykyistä paremman elämän…
Intensiivinen ja selkäpiitä karmiva kertomus etenee kolmen havainnoijan näkökulmasta: kadonneen Angelican, päiväkodissa työskentelevän Magdan sekä pääkallonpaikalle osuvan Danielin.
Inger Frimansson (s. 1944 Tukholmassa) asuu Södertäljessä miehensä kanssa ja on kahden aikuisen tyttären äiti. Hän kirjoittaa puistattavia psykologisia trillereitä, jotka nostavat esiin mielissä väijyvän pimeyden ja paljastavat tyynen julkisivun takana tapahtuvat kauheudet. Tämä mestarillinen juonenkehittelijä on palkittu useasti, muun muassa Ruotsin Dekkariakatemian palkinnolla kaksi kertaa.
Suomennetut teokset: Hyvää yötä, rakkaani, Häränsydäminen mies, Alastomien naisten saari, Pimeyden jäljet ja Varjo vedessä.
“Frimanssonin vahvuus on henkilöiden psykologian kuvaus. Erityisen taitavasti hän kertoo lapsen kokemuksista.” – Katriina Harviainen, Ruumiin Kulttuuri
“Frimanssonin psykologisista taidoista kertoo erityisesti se, että hän hallitsee alistettujen ja riippuvaisten ihmisten näkökulman olematta vetinen. Frimansson tökkii lauseillaan arkielämän tasaisen pinnan rikki ja kaivaa esiin tavallisen oloisia ihmisiä, joiden mielessä voi velloa mitä tahansa.” – Saara Kesävuori, Aamulehti
“Ihmisten välisten vallankäyttösuhteiden kehittelyssä Frimansson on edelleen tylyn terävä.” – Saara Kesävuori, Aamulehti
“Romaani kiteyttää, miten arjesta tulee pelon maisema aivan yllättäen.” – Kaisa Kurikka, Turun Sanomat
“Inger Frimansson rakentaa tunnelmia ja henkilöitä lyhyillä, yksikertaisilla lauseilla. Hän kuvaa tarkasti ja tuoreesti hajuja, makuja, ihokosketusta ja tilan tuntua. Tiivis ja läpitunkeva kielenkäyttö tihentää kirjan ilmapiiriä ja koukuttaa lukijan tehokkaasti.” – Katriina Harviainen, Ruumiin Kulttuuri
“Parhaimmillaan Frimansson on, kun hän antaa lapsikaapatun reflektoida tilannetta.” – Katja Martelius, Helsingin Sanomat
“****” – Me Naiset