Tekijät: Asko Sahlberg
Ilmestymiskuukausi: 10 / 2014
ISBN kirja: 978-952-01-1207-3
Sivumäärä: 567
Likekatalogi: Syksy 2014
Sidosasu: Liimasidottu
Katso kaikki kirjat kategoriasta: Kotimainen kaunokirjallisuus
Avainsanat: Asko Sahlberg, Kotimainen kaunokirjallisuus, Like
Asko Sahlberg
Pimeys
Asko Sahlberg: Pimeys
Asko Sahlbergin upea ja ylistetty Göteborg-trilogia vihdoin yksissä kansissa
Minä toivotan pimeän tervetulleeksi, avaan sille sylini.
Pidät kai ajatustani harhaisena, ehkäpä naureskelet partaasi, mutta minusta tuntuu että voisin rakastella pimeän kanssa, takertua siihen, hiestyä sen hiestä. ”Suomi on saanut uuden merkittävän kirjailijan”, kirjoitti Juha Seppälä vuonna 2000 Asko Sahlbergin esikoisteoksesta Pimeän ääni. ”Jo nyt voi ennustaa, että Sahlbergilla on edessään komea ura... ” Pimeän ääni toi kirjallisuuteemme vieraan maan vieraassa kaupungissa asuvan miehen, joka halveksii itseään, ylenkatsoo toisia ja haluaa olla yksin. Mies linnoittautuu omaan yksinäisyyteensä, epäluulon, inhon ja vihan panssariin. Hämärän jäljissä viha vaihtuu myötätuntoon; mies tajuaa että on vaikea vihata rakastamatta. Trilogian päätösosassa Paluu pimeään sivullisuudestaan luopunut mies ajautuu vielä kerran vanhoille jäljilleen, pimeään, koska haluaa olla kotona edes jossain. Pimeän ääni toi kirjallisuutemme ykköskaartiin komean uran luoneen kompromissittoman mestarin, jonka viimekeväinen Yö nielee päivät nosti näyttämölle härkämäisen hahmon hämärästä, Pimeys-trilogiasta tutun Jakobssonin. ”Kenellekään ei liene yllätys, että Asko Sahlberg kirjoittaa hienoa tekstiä. Hänen kielensä on tarkkaa ja ryöpsähtelee paikoin lähelle sentimentaalisuuttakin tuota rajaa kuitenkaan ylittämättä. Mielestäni Göteborgissa asuvan Sahlbergin tähänastinen päätyö on trilogian mittaan edennyt Pimeys-sarja, joka alkoi kirjailijan esikoisteoksella Pimeän ääni (2000) ja on jatkunut Hämärän jäljillä (2002) ja nyt Paluulla pimeään. Tapahtumapaikkansa takia teossarjaa on myös kutsuttu Göteborg-trilogiaksi, mutta tuo nimi korostaa liiaksi paikkaa. Ei Sahlberg kaupungista kerro vaan ihmisestä.” – Suomen Kuvalehti Göteborg-trilogiasta vuonna 2006
Pidät kai ajatustani harhaisena, ehkäpä naureskelet partaasi, mutta minusta tuntuu että voisin rakastella pimeän kanssa, takertua siihen, hiestyä sen hiestä. ”Suomi on saanut uuden merkittävän kirjailijan”, kirjoitti Juha Seppälä vuonna 2000 Asko Sahlbergin esikoisteoksesta Pimeän ääni. ”Jo nyt voi ennustaa, että Sahlbergilla on edessään komea ura... ” Pimeän ääni toi kirjallisuuteemme vieraan maan vieraassa kaupungissa asuvan miehen, joka halveksii itseään, ylenkatsoo toisia ja haluaa olla yksin. Mies linnoittautuu omaan yksinäisyyteensä, epäluulon, inhon ja vihan panssariin. Hämärän jäljissä viha vaihtuu myötätuntoon; mies tajuaa että on vaikea vihata rakastamatta. Trilogian päätösosassa Paluu pimeään sivullisuudestaan luopunut mies ajautuu vielä kerran vanhoille jäljilleen, pimeään, koska haluaa olla kotona edes jossain. Pimeän ääni toi kirjallisuutemme ykköskaartiin komean uran luoneen kompromissittoman mestarin, jonka viimekeväinen Yö nielee päivät nosti näyttämölle härkämäisen hahmon hämärästä, Pimeys-trilogiasta tutun Jakobssonin. ”Kenellekään ei liene yllätys, että Asko Sahlberg kirjoittaa hienoa tekstiä. Hänen kielensä on tarkkaa ja ryöpsähtelee paikoin lähelle sentimentaalisuuttakin tuota rajaa kuitenkaan ylittämättä. Mielestäni Göteborgissa asuvan Sahlbergin tähänastinen päätyö on trilogian mittaan edennyt Pimeys-sarja, joka alkoi kirjailijan esikoisteoksella Pimeän ääni (2000) ja on jatkunut Hämärän jäljillä (2002) ja nyt Paluulla pimeään. Tapahtumapaikkansa takia teossarjaa on myös kutsuttu Göteborg-trilogiaksi, mutta tuo nimi korostaa liiaksi paikkaa. Ei Sahlberg kaupungista kerro vaan ihmisestä.” – Suomen Kuvalehti Göteborg-trilogiasta vuonna 2006