Tom of Finland: näyttely ja kirja – avajaiset ja julkistus 28.8.

Medialle

Tom of Finland -näyttely ja uusi kirja esittelevät yhden kansainvälisesti tunnetuimman suomalaistaiteilijan tuotantoa.

Avajaiset sekä kirjan julkistus 28.8. 18–20 Muu-galleriassa. Lehdistötilaisuus klo 12.

Tom of Finland eli Touko Laaksonen (1920–1991) on yksi kansainvälisesti tunnetuimmista suomalaisista taiteilijoista. Suomen sarjakuvaseura myönsi vuonna 1990 Laaksoselle Puupäähattu-palkinnon, joka on Suomen merkittävin sarjakuvatunnustus. Tom of Finlandin työt ovat pääosin homoeroottisia kuvituksia, mutta taiteilijauransa aikana hän piirsi myös useita sarjakuvia joista tunnetuin on Kake. Laaksoselle taideilmaisu oli tuttu jo lapsuudesta. Hän on piirtänyt sarjakuvia jo pienenä mm. mukaillen kotimaista Kalle Viksari -sarjakuvaa.

Tuhmat ruudut -näyttely Muu-galleriassa 29.8. – 28.9.2014 tuo esille Touko Laaksosen sarjakuvia juuri sellaisena kuin Tom of Finland tiedetään, mitään häpeilemättä tai peittelemättä.

Näyttelyn yhteydessä julkaistaan myös Liken kustantama Tom of Finlandin uusi kokoelma Sarja kuvia. Teos esittelee Tomin tuotantoa 40-luvulta lähtien, ja mukana on runsaasti materiaalia, jota ei aiemmin ole julkaistu. Sarjojen lisäksi teos sisältää luonnoksia ja kattavan esipuheen.

Kirjan lisätiedot sekä painokelpoinen kansikuva (pikkukuvaa klikkaamalla):

Arvostelukappalepyynnöt: arvostelukappaleet@like.fi

Näyttely Tom of Finland – Tuhmat ruudut 29.8.-28.9.2014

MUU Galleria, Lönnrotinkatu 33, Helsinki puh. / tel. +358 9 625 972

muugalleria@muu.fi

LEHDISTÖTILAISUUS torstaina 28.8. klo 12 MUU Galleriassa (Lönnrotinkatu 33, Helsinki). Tilaisuudessa läsnä Tom of Finland -säätiön puheenjohtaja ja perustaja Durk Dehner ja säätiön vpj S. R. Sharp, sarjakuvataiteen läänintaiteilija Solja Järvenpää, Sarjakuvamuseon hankekoordinaattori Laura Kokko ja MUU ry:n toiminnanjohtaja Timo Soppela. Tervetuloa!

Nora Varjama
Like Kustannus