Tekijät: Anders Vacklin, Are Nikkinen, Janne Rosenvall
ISBN kirja: 978-952-471-957-5
Sivumäärä: 300
Likekatalogi: Syksy 2007
Katso kaikki kirjat kategoriasta: Yleiset tietokirjat
Avainsanat: Anders Vacklin, Are Nikkinen, Janne Rosenvall, Like, Yleiset tietokirjat
Anders Vacklin, Are Nikkinen, Janne Rosenvall
Elokuvan runousoppia
Elokuvan runousoppia johdattaa lukijansa perusteita analyyttisempaan ja ammattimaisempaan elokuvakäsikirjoituksen työstämiseen.
Se antaa syvällisen kuvan kirjoittajan työstä sekä käsikirjoittamisen monimuotoisuudesta. Laajan teoriaosuuden lisäksi muhkea hakuteos sisältää runsaasti käytännön neuvoja ja esimerkkejä: mukana ovat alan parhaiden ulkomaisten käsikirjoitusoppaiden opit sekä suomalaiset käytännöt. Kirja soveltuu sekä kurssikirjaksi alan oppilaitoksiin että itseopiskeluun. Ensisijaisesti teos on tarkoitettu elokuva-alan ammattikirjoittajaksi tähtääville, mutta se välittää elokuvallista ajattelua myös muille kirjoittajille valaistessaan muun muassa tunteiden ja kiinnostavien henkilöhahmojen kirjoittamisen keinoja, elokuvan dramaturgian, ajan ja tilan työstämisen käytäntöjä sekä elokuvan genrejen luovaa käyttöä. Opettaessani käsikirjoittamista käytän usein tyhjän tuolin tehtävää. Siinä opiskelijat muodostavat itselleen toisen persoonan ja miettivät itselleen hahmon piirteitä. Opiskelija voi miettiä jotain fiktiivistä hahmoa tai jotakin ystäväänsä, sukulaistaan. Opiskelijat miettivät ensin itsekseen, miten henkilö puhuu, käyttäytyy ja vastailee. Sen jälkeen kaikki saavat kysellä toisiltaan kysymyksiä ja opiskelijat vastaavat kuin he olisivat kyseinen hahmo. Tämä auttaa ymmärtämään kirjoittajan työtä. Käsikirjoittaja on lavastanut, kuvannut, leikannut ja ohjannut mielessään koko elokuvan ennen käsikirjoituksen viimeistä versiota ja ensimmäistä kuvauspäivää mutta hän on myös näytellyt kaikki roolit.
Se antaa syvällisen kuvan kirjoittajan työstä sekä käsikirjoittamisen monimuotoisuudesta. Laajan teoriaosuuden lisäksi muhkea hakuteos sisältää runsaasti käytännön neuvoja ja esimerkkejä: mukana ovat alan parhaiden ulkomaisten käsikirjoitusoppaiden opit sekä suomalaiset käytännöt. Kirja soveltuu sekä kurssikirjaksi alan oppilaitoksiin että itseopiskeluun. Ensisijaisesti teos on tarkoitettu elokuva-alan ammattikirjoittajaksi tähtääville, mutta se välittää elokuvallista ajattelua myös muille kirjoittajille valaistessaan muun muassa tunteiden ja kiinnostavien henkilöhahmojen kirjoittamisen keinoja, elokuvan dramaturgian, ajan ja tilan työstämisen käytäntöjä sekä elokuvan genrejen luovaa käyttöä. Opettaessani käsikirjoittamista käytän usein tyhjän tuolin tehtävää. Siinä opiskelijat muodostavat itselleen toisen persoonan ja miettivät itselleen hahmon piirteitä. Opiskelija voi miettiä jotain fiktiivistä hahmoa tai jotakin ystäväänsä, sukulaistaan. Opiskelijat miettivät ensin itsekseen, miten henkilö puhuu, käyttäytyy ja vastailee. Sen jälkeen kaikki saavat kysellä toisiltaan kysymyksiä ja opiskelijat vastaavat kuin he olisivat kyseinen hahmo. Tämä auttaa ymmärtämään kirjoittajan työtä. Käsikirjoittaja on lavastanut, kuvannut, leikannut ja ohjannut mielessään koko elokuvan ennen käsikirjoituksen viimeistä versiota ja ensimmäistä kuvauspäivää mutta hän on myös näytellyt kaikki roolit.
Kirjan arvostelut
Tämänkaltaisia oivia eritysalojen oppikirjoja siis tarvitaan, että tuo nousukiito myös jatkuisi. – Veijo Hietala, Turun Sanomat