Tekijät: Kari Uusitalo
ISBN kirja: 952-471-870-7
Sivumäärä: 347
Katso kaikki kirjat kategoriasta: Yleiset tietokirjat
Avainsanat: Kari Uusitalo, Like, Yleiset tietokirjat
Kari Uusitalo
Tarkastelua
Elokuvaneuvos Kari Uusitalo kertoo ohjaaja Aarne Tarkaksen (1923-1976) värikkäästä elämästä sekä hänen elokuvistaan ja televisiotöistään.
Tarkaksen lyhyt mutta kiihkeä elokuvaura sisältää joukon 1950-luvun ja 60-luvun alun keskeisiä viihde-elokuvia. Tarkas oli suomalaisen elokuvan ihmelapsi, "Speedy-Arska" tai "Paukku-Arska", joka sorvasi aiheesta kuin aiheesta käsikirjoituksen muutamassa yössä. Runsaan vuosikymmenen aikana hän ohjasi kaikkiaan 33 pitkää elokuvaa. Lisäksi hän teki viidessä vuodessa toistasataa televisio-ohjelmaa. Nopean työtahdin miinuspuoleksi jäi viimeistelyvaihe, ja ohjatessaankin Tarkas saattoi miettiä jo tiiviisti seuraavaa käsikirjoitustaan, kertoilla ja viskoa ideoita siitä. Kirjassa Tarkaksen mittavaa tuotantoa tarkastellaan mm. lajityyppejä eritellen - Tarkas hyödynsi tuotannossaan varmasti kaikkia viihde-elokuvan tyyppejä. Sotilasfarsseja hän uudisti tuomalla niihin intellektuelleja, nykynuorisoa ja naisia - Vatsa sisään, rinta ulos! (1955) merkitsi lajin hurjinta sukupuoliroolileikkiä. Eikä hän epäröinyt yhdistää Lapin romantiikkaa westerniin, kuten parodiassa Villi Pohjola (1955). Jättimenestys Opettajatar seikkailee (1960) pilkkasi pyrkimyksiä kasvattaa nuoret naiset ja miehet vailla kosketusta toisiinsa. Lisäksi Tarkas oli mestari hyödyntämään ja kertomaan uudelleen muualta nappaamiaan ideoita ja tarinoita - hän saattoi toistaa omiakin ideoitaan ja jopa repliikkejä. Tarkaksen käsittämätön tehokkuus ja värikäs persoona valottuvat kirjassa hänen työtovereidensa ja ystäviensä muisteluiden ja kommenttien kautta. Muun muassa Radio tekee murron -elokuvaa yhdessä Tarkaksen kanssa käsikirjoittanut Matti Kassila muistelee, että työ Aarne Tarkaksen kanssa "ei ollut työtä, vaan armoitettua huvia." Tarkas olikin loistava tarinaniskijä ja täydellinen boheemi. Kuluttava elämä poltti hänet kuitenkin loppuun, ja hän kuoli vain 52-vuotiaana Espanjan Deniassa. Teos sisältää henkilöhakemiston lisäksi täydellisen luettelon Tarkaksen elokuvista ja hänen televisiotöistään.
Tarkaksen lyhyt mutta kiihkeä elokuvaura sisältää joukon 1950-luvun ja 60-luvun alun keskeisiä viihde-elokuvia. Tarkas oli suomalaisen elokuvan ihmelapsi, "Speedy-Arska" tai "Paukku-Arska", joka sorvasi aiheesta kuin aiheesta käsikirjoituksen muutamassa yössä. Runsaan vuosikymmenen aikana hän ohjasi kaikkiaan 33 pitkää elokuvaa. Lisäksi hän teki viidessä vuodessa toistasataa televisio-ohjelmaa. Nopean työtahdin miinuspuoleksi jäi viimeistelyvaihe, ja ohjatessaankin Tarkas saattoi miettiä jo tiiviisti seuraavaa käsikirjoitustaan, kertoilla ja viskoa ideoita siitä. Kirjassa Tarkaksen mittavaa tuotantoa tarkastellaan mm. lajityyppejä eritellen - Tarkas hyödynsi tuotannossaan varmasti kaikkia viihde-elokuvan tyyppejä. Sotilasfarsseja hän uudisti tuomalla niihin intellektuelleja, nykynuorisoa ja naisia - Vatsa sisään, rinta ulos! (1955) merkitsi lajin hurjinta sukupuoliroolileikkiä. Eikä hän epäröinyt yhdistää Lapin romantiikkaa westerniin, kuten parodiassa Villi Pohjola (1955). Jättimenestys Opettajatar seikkailee (1960) pilkkasi pyrkimyksiä kasvattaa nuoret naiset ja miehet vailla kosketusta toisiinsa. Lisäksi Tarkas oli mestari hyödyntämään ja kertomaan uudelleen muualta nappaamiaan ideoita ja tarinoita - hän saattoi toistaa omiakin ideoitaan ja jopa repliikkejä. Tarkaksen käsittämätön tehokkuus ja värikäs persoona valottuvat kirjassa hänen työtovereidensa ja ystäviensä muisteluiden ja kommenttien kautta. Muun muassa Radio tekee murron -elokuvaa yhdessä Tarkaksen kanssa käsikirjoittanut Matti Kassila muistelee, että työ Aarne Tarkaksen kanssa "ei ollut työtä, vaan armoitettua huvia." Tarkas olikin loistava tarinaniskijä ja täydellinen boheemi. Kuluttava elämä poltti hänet kuitenkin loppuun, ja hän kuoli vain 52-vuotiaana Espanjan Deniassa. Teos sisältää henkilöhakemiston lisäksi täydellisen luettelon Tarkaksen elokuvista ja hänen televisiotöistään.
Kirjan arvostelut
“Uusitalo välittää ohjaajasta informatiivisen ja lämpimän kuvan, joka laajenee myös muuttuvan elokuvateollisuuden ja yhteiskunnan ei niin lempeäksi tarkasteluksi.”
– Harri Römpötti, Hämeen Sanomat